Het huurrecht voor bedrijfsruimte is een complexe materie. Dit komt door de vele regels, uitzonderingen en termijnen. Bij de huur en verhuur van bedrijfsruimte zijn de wettelijke bepalingen in het algemeen van het regelend recht. Dit is een rechtsregel die wijkt voor de regelingen die de partijen samen hebben afgesproken. De inhoud van de huurovereenkomst is hierdoor dus van groot belang. Dit is echter niet altijd het geval. Wij zetten voor u een aantal belangrijke zaken op een rij.

Horeca-, winkel- of kantoorruimte?

Bij het aangaan van een huurovereenkomst is het belangrijk om in een vroeg stadium te weten of het om een horeca-, winkel- of kantoorruimte gaat. De regels van de verschillende ruimten wijken namelijk af. De huurders van horeca- en winkelruimten genieten extra juridische bescherming.

Huurovereenkomst & periode

Als een verhuurder een nieuw huurcontract met zijn huurder afsluit dan moeten beide partijen goed weten wat hun rechten en verplichtingen zijn. De huurperiode is immers over het algemeen voor een periode van 5 of 10 jaar met een optie tot verlenging met nog eens die periode. Of voor langer.

Huurcontract opzeggen

Opzeggen van een huurovereenkomst hangt af van de voorwaarden in de overeenkomst en van een aantal (dwingende) regels. Lees hier wanneer en onder welke voorwaarden een huurovereenkomst opgezegd kan worden.

Huurprijzen

Mag een verhuurder zomaar de huur verhogen? En hoeveel verhoging mag er in een jaar worden doorgevoerd? Wat zijn uw mogelijkheden bij een huurachterstand? Bij de verhuur van bedrijfsruimten kunnen huurder en verhuurder eens in de zoveel tijd een wijziging van de huurprijs doorvoeren. De procedure heeft echter de nodige haken en ogen. Onze advocaat huurrecht van Huis Advocaten vertelt u hier graag meer over.

Indeplaatsstelling

U wilt uw bedrijf beëindigen en een ander het bedrijf laten overnemen, dan behoort indeplaatsstelling tot de mogelijkheden. Uiteraard moet er aan diverse voorwaarden voldaan worden. Lees meer

Wanprestatie

Helaas worden verhuurders regelmatig geconfronteerd met wanprestatie van de huurder. Denk hierbij aan huurders die de huurovereenkomst niet nakomen (= wanprestatie) door bijvoorbeeld niet of te laat te betalen, overlast veroorzaken, hennep telen of het gehuurde onderverhuren. Lees hier wat u kunt doen als de huurder wanprestatie pleegt.

Advocaat Huurrecht

Een goede voorbereiding is het halve werk. Uit ervaring blijkt dat juridische expertise van een advocaat huurrecht pas in een laat stadium wordt ingeschakeld. Het is raadzaam om van begin af aan juridisch advies in te winnen. Hierdoor kunt u onaangename verrassingen, extra kosten en andere negatieve aspecten, voorkomen.

Is het uitgelopen tot een conflict of loopt er reeds een procedure? Wij staan u graag bij met een eerlijk advies op maat over uw kansen, mogelijkheden en obstakels.

Mail uw vrijblijvende zaakevaluatie of bel onze intakebalie op 0900 - 238 238 2 (3 cent per minuut) . Wij beoordelen dan uw zaak met de juiste advocaat huurrecht en de vestiging bij u in de buurt.