Consumentenrecht

Direct advies?Stel uw vraag

Vrijwel alle consumenten krijgen wel eens te maken met het consumentenrecht. Als consument koop je waarschijnlijk wekelijks of misschien wel dagelijks producten of diensten. Dit kan fysiek in een winkel zijn of via een webwinkel. Gelukkig voldoen de meeste producten en diensten aan de verwachtingen van de consument. Maar wat als dit niet het geval is? Waar heb je recht op wanneer een geleverde dienst of product niet aan jouw verwachtingen voldoet? Hoe zit het met jouw rechten bij verkoop aan huis? Soms teken je in een opwelling en wil je er toch enige tijd later vanaf. Kom jij in een lastige discussie terecht met een verkoper, dan is het fijn om een beetje te weten wat jouw rechten en plichten als consument zijn. Dit staat allemaal beschreven in het consumentenrecht. 

De regels van het consumentenrecht

Het consumentenrecht is een complex rechtsgebied. Daarnaast is het continu aan veranderingen onderhevig. Het consumentenrecht is vooral bedoeld om de consument te beschermen. Dit komt doordat de consument bij het sluiten van een overeenkomst met een professionele partij meestal ‘de zwakkere partij’ is. Daarnaast staan ook de plichten van de consument in het consumentenrecht beschreven.

Wat doet een consumentenrecht advocaat?

Ondanks dat er verschillende wetten zijn die jou als consument beschermen, gaat het niet altijd even makkelijk. Daarnaast verandert de wetgeving voortdurend. Onze advocaten zijn op de hoogte van de meest recente wetgeving. Een advocaat helpt je om jouw recht te krijgen als je hier met de verkoper niet uitkomt. Vaak voldoet een brief van een advocaat al. Soms gaat het lastiger en volgt er een procedure.

Uiteraard is het bij consumentenrecht belangrijk om altijd goed af te wegen of de kosten opwegen tegen de baten. Voor een kapot koffiezetapparaat van 100 euro is het inschakelen van een advocaat niet handig. Maar er zijn veel zaken waarbij het inschakelen van een advocaat wel degelijk loont. Wij bespreken vooraf de kansen, mogelijkheden en eventuele hindernissen. Vervolgens bepalen wij de beste strategie en gaan wij voor je aan het werk! Wij gaan altijd voor het beste resultaat voor onze klant!

Waarmee kan een advocaat jou helpen?

Wij kunnen je binnen het consumentenrecht onder andere helpen bij:
• Het begrijpen, toepassen en opstellen van de algemene voorwaarden
• Problemen na het aangaan van diensten als elektra/gas/water, verzekeringen, hypotheken etc.
• Klachtentermijnen en indienen van klacht.
• Het uitzoeken van de garantie en garantietermijnen
• Herroepingsrecht bij online aankopen
• Problemen bij lidmaatschappen
• Buitengerechtelijke incassokosten

Problemen met een aankoop?

Ben jij consument en heb jij problemen met een aankoop die je hebt gedaan? Is het niet wat je ervan had verwacht of vertoont het gebreken? In dat geval is het belangrijk om de verkoper eerst de kans te geven om met een goede oplossing te komen. Zo kan de verkoper voorstellen om het product te vervangen of te repareren. Is dit geen optie, dan kan hij/zij je jouw geld teruggeven. Lukt het niet om tot een oplossing te komen, dan kunnen wij je helpen. 

Vrijblijvend contact met Huis Advocaten

Heb jij vragen of hulp nodig? Vul ons contactformulier in en wij bellen je vrijblijvend terug om jouw zaak met je te bespreken. Je kunt ons ook zelf bellen. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 op 0900 - 238 238 2 (3 cent per minuut).