Consumentenkoop

Direct advies?Stel uw vraag

Wat is een consumentenkoop? Daarvoor leggen we eerst het begrip consument uit. Een consument is iemand die privé iets koopt of verbruikt. Als je bij een (online-)winkel of een bedrijf een product of dienst koopt dat niet bedoeld is voor bedrijfs- of beroepsmatig gebruik, ben je een consument. Als jij vervolgens als consument iets koopt bij bijvoorbeeld een winkel dan noemen we die handeling een consumentenkoop. Zo kun je bijvoorbeeld een brood, een (brom-) fiets of een huis kopen. Dit zijn allemaal consumentenkopen. Zolang de gekochte zaak of de geleverde dienst voldoet, is er niets aan de hand. Maar wat als dat niet het geval is? De consument geniet bescherming op basis van de wet, maar welke rechten en plichten heb je nou eigenlijk?

Soorten koopovereenkomsten consumentenkoop

Schaf jij als consument een product of dienst aan, dan kan dat op verschillende manieren. Dat wil zeggen… er zijn verschillende koopovereenkomsten mogelijk. Wij zetten ze voor je op een rij:

Huurkoop

Jij als consument kan met de verkoper afspreken dat je de koopprijs in termijnen betaalt. Dit gebeurt vaak bij dure aankopen. Uiteindelijk is het product pas officieel jouw eigendom als alle termijnen zijn voldaan en de koopprijs helemaal is betaald. Bij dit soort overeenkomsten spreek je van huurkoop.

Colportage

Word je actief benaderd om iets te kopen, dan is er sprake van colportage. Hiervan is sprake als jij een verkoper aan de deur krijgt die jou overhaalt om iets te kopen. Ook telefonische verkoop valt onder de noemer colportage. 

Koop op afstand

Koop op afstand is de laatste jaren steeds populairder geworden. De webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Bij koop op afstand wordt tot en met het sluiten van de koopovereenkomst alleen gebruik gemaakt van één of meer communicatiemiddelen op afstand. Denk aan internet, telefoon en post.

Verplichtingen koper & verkoper

De belangrijkste verplichting van de koper is, dat hij op tijd de koopprijs betaalt. Daar staat tegenover de verplichting van de verkoper om het gekochte product tijdig te leveren. Het geleverde product moet bovendien voldoen aan de “gerechtvaardigde verwachtingen” van de koper.

Vooruitbetalen?

De verkoper kan jou op grond van algemene voorwaarden maximaal 50% van het bedrag vooruit laten betalen. Een grotere vooruitbetaling kan de verkoper alleen eisen als jij dat expliciet met hem bent overeengekomen. Als er niets overeengekomen is, dan moet de koper betalen bij de levering.

Bedenktijd: wanneer wel bij consumentenkoop?

Bij een aankoop waarbij je het betreffende product niet van te voren zelf hebt kunnen zien (bijvoorbeeld bij een aankoop via een webshop) heb je een bedenktijd van 14 dagen. Voldoet het product niet aan jouw verwachtingen dan kan je het binnen die 14 dagen retourneren. Ook bij colportage geldt een bedenktijd van 14 dagen. 

Koop je een product in de winkel, dan heb je het zelf live kunnen bekijken en kon je ter plekke bepalen of het aan jouw eisen voldoet of niet. In dat geval geldt de bedenktijd niet.  

Gebrekkig product

Heb je een nieuw product gekocht, maar vertoont het gebreken? Valt jouw nieuwe telefoon bijvoorbeeld steeds uit? Wil de printer niet in kleur printen of gaat de rits van jouw nieuwe jas na één dag al stuk? Dan heb je hiermee een reden om verhaal te halen bij de verkoper. Hierbij is het belangrijk om de verkoper de kans te geven om met een goede oplossing te komen. Bijvoorbeeld herstel of vervanging. 

Wijst een verkoper je door naar de fabrikant, dan hoef je hier niet mee akkoord te gaan. De verkoper is verantwoordelijk en moet het oplossen. Zo kan de verkoper jouw haperende telefoon voor reparatie opsturen naar de fabrikant, maar hij moet dit regelen. Niet jij!

Afzien van de aankoop

Als de verkoper een redelijke kans voor herstel of vervanging heeft gehad, maar niet met een oplossing komt, dan kun je van de koop af. Dit wordt ontbinding van de overeenkomst genoemd. Als jij besluit de koop te ontbinden, dan moet de verkoper jou je geld teruggeven. Jij geeft hem het gebrekkige product.  

Niet afzien van de koop

Natuurlijk kan het ook zijn dat je niet wil afzien van de koop. Zie maar weer eens zo’n mooie jas te vinden. Is herstel of vervanging niet mogelijk of wil de verkoper dit niet, dan zal hij jou financieel tegemoet moeten komen. Dit geeft je de kans om het product door iemand anders te laten herstellen.

Advocaat consumentenkoop

Hoewel de regels heel duidelijk zijn, gebeurt het regelmatig dat er conflicten ontstaan over een consumentenkoop. Kom jij er met de verkoper niet uit? Onze advocaten consumentenkoop helpen je graag en zorgen ervoor dat er een goede oplossing komt.

Ik heb hulp nodig van een advocaat consumentenkoop

Heb jij hulp nodig of zit je met vragen? Blijf er niet mee rondlopen, maar neem vrijblijvend contact op met onze intakebalie. Zij helpen je graag! Je kunt contact opnemen door ons contactformulier in te vullen of je kunt ons bellen op 0900 - 238 238 2 (3 cent per minuut). Wij bespreken jouw zaak en adviseren je wat te doen!