Rotterdam, 29 april. Wie niet langer prijsstelt op telefonische verkoop kan zich vanaf 1 oktober afmelden bij een wettelijk Bel-me-niet-register. Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken, PvdA) heeft de website Infofilter.nl aangesteld als digitaal loket waar mensen zich kunnen afmelden voor telemarketing.

Alle telemarketingbedrijven moeten het register vanaf 1 oktober raadplegen als zij potentiële klanten bellen. Bovendien zijn zij verplicht mensen zelf in te schrijven in het Bel-me-niet-register als die tijdens een telefoongesprek aangeven niet langer benaderd te willen worden. Het register komt voort uit een wetsvoorstel van staatssecretaris Heemskerk dat in november door de Eerste Kamer is aangenomen.

De website Infofilter.nl beheert al enkele jaren een vrijwillig register waarbij consumenten zich kunnen afmelden voor telefonische verkoop. Die zelfregulering blijkt volgens het ministerie niet goed te werken. De irritatie bij mensen die worden gebeld is volgens staatssecretaris Heemskerk de afgelopen jaren niet afgenomen. Ook hielden sommige telemarketeers zich niet aan de afspraken. „Die cowboys verpesten het voor de hele branche”, aldus Paul Nouwen van Infofilter.nl. Bij deze stichting is 90 procent van de branche aangesloten; 1,5 miljoen Nederlanders hebben nu al een blokkering. „Ons register is niet bedoeld om telemarketing uit te bannen, maar om de irritatie weg te nemen bij mensen die bijvoorbeeld tijdens etenstijd worden gestoord.”

Staatssecretaris Heemskerk verwacht dat het nieuwe wettelijke register, in tegenstelling tot de zelfregulering, wel effectief is. „Raadpleegt het bedrijfsleven het register vanaf 1 oktober niet dan kunnen ze worden aangepakt”, zei de bewindsman vanochtend. „Daardoor zal het zeker gaan werken.” Consumenten kunnen met klachten terecht op een website van de overheid, Consuwijzer.nl. Telecomtoezichthouder Opta kan bedrijven die de wet overtreden boetes opleggen met een maximum van 450.000 euro. Volgens Heemskerk kunnen ‘goede telemarketeers’ ook profiteren van de nieuwe regeling. „Die bedrijven bellen immers niet langer met mensen die zich vreselijk storen aan telemarketing.”

Blokkades voor direct mail, marktonderzoek en het overledenenregister vallen niet onder de wet. Dat blijft de branche zelf regelen via een aparte stichting.

www.nrc.nl