De Nederlandse wetgeving voor ‘verkoop op afstand’ is per 13 juni 2014 aangepast. De belangrijkste reden voor deze wetswijziging is om onze wetgeving gelijk te maken aan de Europese Richtlijn Consumentenrechten.

Deze regels gelden voor iedereen die online, op afstand, producten of diensten verkoopt en dat als onderneming doet. Of dat nu via je eigen webwinkel is of via Marktplaats.nl. Vroeger vielen veilingsites buiten de webwinkelregels, maar tegenwoordig niet meer. Ook al verkoop je via een ander platform, dat doet er niet toe. Ben jij als webwinkelier ingeschreven in de EU en verkoop je online diensten of producten, dan zul jij je aan de “webwinkelregels” moeten houden. Verkoop je alleen aan andere ondernemers, dan mag je de rest van deze blog overslaan. De “webwinkelregels” zijn er alleen voor webwinkeliers die aan consumenten verkopen.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • Binnen 30 dagen moet het product worden geleverd. Zo niet, dan mag de consument de bestelling annuleren.
  • De webwinkelier is aansprakelijk voor schade of verlies tijdens de levering.
  • De consument krijgt 14 (kalender)dagen bedenktijd, die ingaat vanaf het moment van ontvangst (herroepingsrecht). De afkoelperiode was 7 werkdagen.
  • Na herroeping heeft de consument 14 dagen de tijd om de bestelling terug te sturen.
  • Informeert de webwinkelier de consument niet over het recht op bedenktijd, dan heeft de consument tot een jaar om het product terug te sturen! Dat was 3 maanden.
  • Een aantal zaken zijn uitgezonderd van het herroepingsrecht, zoals maatwerk, kranten, tijdschriften en onroerende   zaken. Daar zijn digitale goederen, zoals muziek en films, aan toegevoegd.
  • De consument betaalt in principe de kosten voor het terugsturen van het product.
  • Het geld dat de consument al heeft betaald dient binnen 14 dagen in plaats van 30 dagen te worden terugbetaald.
  • Bij een online bestelling moet door de webwinkelier duidelijk worden aangegeven dat de consument een betalingsverplichting heeft. De webwinkel is verplicht om de belangrijkste knop, de bestelknop, te voorzien van de   tekst: ‘bestelling met betalingsverplichting’. ‘Voeg toe aan winkelwagen’ of ‘Bestellen’ mag niet meer!
  • In tegenstelling tot vroeger moet je als webwinkelier nog meer informatie verstrekken op je website waaronder: contactinformatie, informatie over garantie, uitleg over klachtenprocedure, prijs & extra kosten, etc.
  • Bied je extra opties (bijkopen garantie, bijpassende kabel, batterijen annuleringsverzekering etc.) aan, dan mag de webwinkelier deze extra opties niet meer standaard aangevinkt hebben. De consument moet dit expliciet zelf aanvinken.

Wat houdt dit in voor jou als webwinkelier? Naast het toepassen van deze nieuwe regels, zul je als webwinkelier waarschijnlijk ook je online verkoopvoorwaarden moeten aanpassen op deze nieuwe wetgeving.

Heeft u in een situatie als deze hulp nodig, wilt u advies of wenst u overleg, dan kunt u contact met ons opnemen.
href=”https://www.huisadvocaten.nl/advocaten/daniels-huisman-advocaten-enschede/”>mr. L. Bezoen (Laurens)
Tel: 053 – 7600 091
href=”https://www.huisadvocaten.nl/advocaten/daniels-huisman-advocaten-enschede/”>Daniels Huisman Advocaten
Enschede