De Consumentenautoriteit heeft het energiebedrijf Greenchoice boetes opgelegd van in totaal EUR 525.000,= voor misleidende colportage. Het bedrijf heeft in de periode oktober 2009 tot augustus 2010 een groot aantal consumenten in heel Nederland huis-aan-huis benaderd om hen energiecontracten te verkopen. Daarbij heeft Greenchoice zich niet gehouden aan een aantal regels die gelden bij huis-aan-huis verkoop of colportage.
Zo werden misleidende mededelingen gedaan over kortingen, over de hoge overstapboete van hun bestaande leverancier die consumenten riskeren. De bedenktijd die geldt bij colportage werd ook vaak niet meegedeeld. Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit:
“Colportage heeft per definitie een overrompelend karakter. Consumenten worden aan de deur geacht in korte tijd veel informatie tot zich te nemen en direct een vergaande beslissing te nemen. Dit stelt hoge eisen aan bedrijven die colportage als wervingsmethode inzetten. Greenchoice heeft dit niet voldoende serieus genomen.” Lees meer
Bron: juridischdagblad.nl