Mensen met een klacht over de manier waarop zij zijn behandeld door een gerecht krijgen vaker de mogelijkheid hun klacht mondeling toe te lichten. Bij de behandeling van een klacht zal zo min mogelijk gebruik worden gemaakt van moeilijke, juridische termen. Elk gerecht dient een permanente klachtadviescommissie in te stellen met een externe voorzitter. Elke klacht over het gedrag van een rechter moet aan deze commissie worden voorgelegd.

Dat heeft de vergadering van presidenten van gerechten recent besloten. Daarmee nemen ze de belangrijkste aanbevelingen over van een projectgroep onder leiding van Peter Duinkerken, voormalig president van de rechtbank Assen. De groep legde de aanbevelingen neer in het rapport ‘Klagen helpt!, waarin de behandeling van klachten vanaf de invoering van de klachtenregeling in 2002 tot 2011wordt geëvalueerd. De aanbevelingen worden vastgelegd in het ‘Handboek Klachtbehandeling Rechtspraak’ … Lees meer

Bron: Rechtspraak.nl

Huis Advocaat Particulier

Huis Advocaat Zakelijk

Huis Advocaat Non Profit