Ja, dat kan. Als een product meerdere keren defect raakt en de verkoper er niet in slaagt het goed en blijvend te repareren, dan mag u de overeenkomst ontbinden. U heeft dan recht op terugbetaling van het aankoopbedrag. Er is geen vast aantal keren vastgesteld, maar in de praktijk geldt dat als een product meermaals kapot gaat en telkens opnieuw moet worden gerepareerd, dit als onaanvaardbaar wordt gezien. Vaak is dat al na 2 of 3 keer, afhankelijk van het soort product en de situatie. U moet uw klacht richten aan de verkoper (niet de fabrikant), want die is verantwoordelijk voor een goed product.
3 resultaten
Ik heb mijn product al 5 keer ter reparatie naar de verkoper gebracht. Kan ik mij beroepen op niet- goed-geld-terug?
Ik heb mijn product voor reparatie terug gebracht, want het werkte niet naar behoren. Nu brengt de verkoper de kosten van de reparatie bij mij in rekening. Moet ik de rekening nu betalen?
Dat hangt af van wanneer het product kapot ging en wat de oorzaak is. Gaat het om een defect binnen zes maanden na aankoop? Dan geldt een wettelijk vermoeden dat het product al bij levering niet in orde was. In dat geval mag de verkoper de reparatiekosten niet aan u doorberekenen, tenzij hij kan bewijzen dat het probleem door uw eigen toedoen is ontstaan. Is het product na zes maanden kapot gegaan en is er geen garantie van toepassing? Dan moet u zelf bewijzen dat het defect niet uw schuld is. Lukt dat (bijvoorbeeld met een deskundigenrapport), dan hoeft u de rekening niet te betalen. Let op: ook als de garantie verlopen is, heeft u nog steeds recht op een deugdelijk product. Dat heet het wettelijk recht op conformiteit.
Ik heb van de verkoper een product gekregen die anders is dan dat ik besteld heb. De verkoper zegt dat het product precies hetzelfde is het product dat ik besteld heb?
Nee, als u iets anders geleverd krijgt dan wat u heeft besteld, dan is het product niet conform de overeenkomst. Dat heet non-conformiteit. U heeft recht op het product dat u mocht verwachten op basis van de bestelling. Als het product afwijkt van wat u heeft besteld, dan mag u van de verkoper herstel, vervanging of ontbinding van de koop eisen. Alleen als de verkoper u vóór of bij de aankoop duidelijk heeft verteld dat het product afwijkt, kunt u zich daar later niet meer op beroepen.
Vraag niet gevonden?
We helpen u graag verder, neem contact met ons op of bel ons vrijblijvend op 0900 - 238 238 2