Een cosmetische ingreep heeft meestal geen medische noodzaak. Vaak gaat het om een persoonlijke wens tot esthetische verbetering, bijvoorbeeld omdat iemand ontevreden is over de vorm van de neus. In dergelijke gevallen gaat het om een puur esthetische ingreep, gericht op verfraaiing van het uiterlijk. Voorbeelden hiervan zijn liposuctie, facelifts en ooglid- en neuscorrecties.

In sommige gevallen heeft een cosmetische ingreep wel een medische noodzaak. Denk bijvoorbeeld aan een borstverkleining ter vermindering van rugklachten of een ooglidcorrectie vanwege slecht zicht en hoofdpijn.

Na een cosmetische ingreep heeft een werknemer doorgaans tijd nodig om te herstellen. Tijdens deze herstelperiode is de werknemer vaak (tijdelijk) niet in staat om te werken. Dit roept in de praktijk een belangrijke vraag op: moet de werkgever het loon blijven doorbetalen?

Juridisch kader

In beginsel is de werkgever op grond van artikel 7:629 lid 1 BW verplicht om gedurende 104 weken 70% van het naar tijdruimte vastgestelde loon van de werknemer door te betalen indien sprake is van ziekte. In de praktijk wordt vaak afgesproken dat het loon gedurende het eerste ziektejaar 100% wordt doorbetaald en gedurende het tweede ziektejaar 70%.

Op deze hoofdregel bestaan een aantal uitzonderingen. Zo bepaalt artikel 7:629 lid 3 sub a BW dat de werknemer geen recht heeft op doorbetaling van het loon als de ziekte door zijn opzet is veroorzaakt. Dit betreft een zwaar criterium. Alleen als de werknemer de ziekte willens en wetens heeft veroorzaakt met het oogmerk om arbeidsongeschiktheid teweeg te brengen, vervalt het wettelijke recht op doorbetaling van het loon [1].

De rechter heeft zich nog niet vaak over dit onderwerp uitgesproken. Uit de beschikbare rechtspraak volgt dat, indien sprake is van een medische noodzaak en/of indicatie, de ziekte in beginsel niet opzettelijk door de werknemer is veroorzaakt en de werknemer recht heeft op doorbetaling van het loon. Of een ingreep medisch noodzakelijk/geïndiceerd is, ligt primair ter beoordeling aan de behandelend arts [2]

Conclusie

Kortom, een werknemer heeft in beginsel recht op doorbetaling van het loon indien hij zich ziekmeldt na een cosmetische ingreep. Het opnemen van (onbetaald) verlof is dan niet nodig. Dit kan anders zijn indien sprake is van een puur esthetische ingreep zonder medische noodzaak of indicatie.

Elke situatie is anders en afhankelijk van de concrete omstandigheden van het geval. Heeft u hiermee te maken, dan is het verstandig om tijdig juridisch advies in te winnen. Neem gerust contact met ons op via 0113-277000 of stuur een e-mail naar info@advocatenkantoorzeeland.com.