Vakantiegangers die in de zomer van 2009 tijdens hun vliegreis voor nare verrassingen komen te staan, kunnen zich wenden tot de geschillencommissie voor de luchtvaart. De Consumentenbond en de luchtvaartsector hebben de commissie maandag officieel opgericht, in aanwezigheid van minister Camiel Eurlings (Verkeer).
Eurlings noemt de commissie uniek. Hij vindt het belangrijk dat reizigers hun klacht makkelijk kwijt kunnen, bijvoorbeeld via een formulier op internet. En ook dat ze dan snel duidelijkheid krijgen. ,,Laten we ons focussen op de inhoud zodat we snel jurisprudentie opbouwen. Dat is in het belang van de reiziger,” zei hij maandag in Den Haag.
De consumentenbond is reeds enkele jaren actief om de organisatie van een geschillencommissie in luchtvaartzaken te van de grond te krijgen, zo blijkt uit een nieuwsbericht op de website van juli 2006.
De hulp van de geschillencommissie kan worden ingeroepen als een reiziger er niet uitkomt met de luchtvaartmaatschappij waarover hij een klacht heeft.
Bron: www.rechtennieuws.nl, 24 november 2008