Bouwrecht: gebreken
Wist je dat er in de gemiddelde nieuwbouwwoning bij oplevering gemiddeld zo’n 20 gebreken worden geconstateerd. Waar gewerkt wordt, worden nou eenmaal ook fouten gemaakt. Neemt niet weg dat het wel belangrijk is om dit direct goed aan te pakken. Hoe doe je dat en wat als de aannemer de gebreken niet wil herstellen?
Controleer de woning
Het is ontzettend belangrijk om de nieuwbouwwoning bij de oplevering goed te controleren. Ga er nooit zomaar vanuit dat het allemaal wel goed zit, want dat is niet vanzelfsprekend. Maak bij de oplevering een duidelijke lijst van gebreken. Loop alles goed na en zet duidelijk op papier wat er aan scheelt, zodat daar geen discussie over kan ontstaan. Denk er aan dat je de aannemer niet meer aansprakelijk kunt stellen voor gebreken als je eenmaal akkoord bent gegaan met de oplevering. Hierna ligt de aansprakelijkheid niet meer bij de aannemer, maar bij de opdrachtgever.
Verbreken verhelpen
Zijn er inderdaad gebreken geconstateerd, dan heeft de aannemer het recht deze gebreken ook zelf te herstellen. Het is de opdrachtgever niet zomaar toegestaan om op eigen houtje een andere aannemer in te schakelen en de kosten hiervan bij de oorspronkelijke aannemer neer te leggen. Is er geen goed overleg met de aannemer mogelijk, dan is het verstandig om de aannemer een aangetekende brief te sturen, waarin je eist dat de aannemer de problemen binnen redelijke termijn herstelt. Is herstel geen optie of dermate kostbaar dat dit niet wenselijk is, dan kan er ook een schadevergoeding worden afgesproken.
Wat als de aannemer niets doet?
Weigert de aannemer de gebreken te herstellen of belooft hij van alles, maar gebeurt er niets? In dat geval kun je als opdrachtgever binnen twee jaar naar de rechter stappen. De rechter zal vervolgens bepalen wat er moet gebeuren. De verjaringstermijn van twee jaar kan gestuit worden door de aannemer een stuitingsbrief te sturen. Hierna begint de verjaringstermijn van twee jaar opnieuw te lopen.
Juridische hulp nodig bij gebreken?
Zijn er gebreken en kom je er met de aannemer niet uit of ben jij aannemer en ben je het niet eens met de claim van de opdrachtgever? Onze bouwrecht advocaten helpen je verder. Zij zorgen ervoor dat jij hier zo goed mogelijk uitkomt. Wil jij weten wat wij voor je kunnen doen? Leg jouw situatie dan gerust vrijblijvend voor aan onze juridische medewerkers. Zij bekijken samen met jou wat de mogelijkheden zijn en welke van onze gespecialiseerde advocaten je hier het beste bij kan helpen. Je kan contact opnemen via ons contactformulier of ons zelf even bellen op 0900 - 238 238 2 (3 cent per minuut).
.