Luchtvaartmaatschappij KLM hoefde voormalige Martinair stewards en stewardessen na de overname van hun afdeling niet een functie op hun oude niveau aan te bieden. Dat heeft de kantonrechter in Amsterdam beslist. De rechter besliste dat de overname van de passagedivisie van Martinair door KLM niet kan worden beschouwd als een zogeheten overgang van onderneming. Daardoor hoeven de voormalige Martinair stewards en stewardessen niet automatisch ‘horizontaal’ in te stromen. En dus is KLM niet verplicht deze werknemers een functie op gelijk niveau aan te bieden. Het cabinepersoneel van Martinair trad in februari 2011 in dienst van KLM, na het stopzetten van de passagiersvluchten door Martinair. Daarbij moesten zij strepen inleveren en begonnen zij weer onder aan de ladder in de functie van ‘eenbander’. Het voormalige Martinair personeel verloor dus de senioriteit en anciënniteit. Senioriteit vormt in de luchtvaart de hoeksteen van iedere loopbaan: de opgebouwde dienstjaren zijn van groot belang voor promotie naar een hogere functie, het vliegen op verre bestemmingen en om in aanmerking te komen voor vliegen tegen gereduceerd tarief volgens de IPB-regeling (‘indien plaats beschikbaar’). Een groep voormalig Martinair medewerkers, verenigd in de Stichting Cabinebelangen, was het oneens met de beslissing van de KLM en spande een procedure aan. De Stichting meende dat wel sprake is van ‘overgang van onderneming’ volgens de wet en de Europese regelgeving. De bonden van KLM hebben zich hiertegen overigens steeds verzet. De rechter oordeelt dat de passagedivisie van Martinair weliswaar als economische eenheid kan worden beschouwd die is overgegaan naar de KLM, maar dat de identiteit van die divisie onvoldoende behouden is gebleven om te spreken van overgang van onderneming. Zo heeft KLM geen vliegtuigen van Martinair overgenomen: de meest kenmerkende en in het oog springende uitrusting van een luchtvaartmaatschappij. Evenmin zijn de vliegbestemmingen en de landingsrechten van Martinair verkregen. Ook contracten, waaronder de samenwerkingsovereenkomsten met touroperators, zijn niet naar KLM overgegaan. Uiteindelijk heeft KLM alleen het personeel van Martinair overgenomen. Die heeft een training gevolgd en examen gedaan om in de vliegtuigen van KLM te kunnen werken en zijn niet specifiek op hun ‘oude’ bestemmingen ingezet. Ook de bedrijfskleding en het logo van Martinair worden niet gebruikt.

Bron: Rechtspraak.nl – ECLI:NL:RBAMS:2014:1262