Rijkswaterstaat mag beginnen met de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van vandaag (6 juli 2011) de bezwaren tegen het tracébesluit van de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat ongegrond verklaard. Het besluit maakt de aanleg mogelijk van het zeven kilometer lange, ontbrekende stuk van de A4. In totaal 23 particulieren en organisaties, waaronder de Milieufederatie Zuid-Holland, hadden de Raad van State gevraagd het tracébesluit te vernietigen.

Met het tracébesluit 'A4 Delft-Schiedam' kan een nieuwe snelweg worden aangelegd tussen de bestaande A4 bij de aansluiting Delft-Zuid (Kruithuisweg) en het knooppunt Kethelplein bij Schiedam. Ook wordt een landtunnel aangelegd. Volgens de minister is de wegcapaciteit tussen Den Haag en Rotterdam te klein en staan er op de enige hoofdverbinding, de A13, dagelijks veel files en is het één van de grootste knelpunten in de verkeersafwikkeling van Nederland. Met de aanleg van de nieuwe snelweg wordt een extra verbinding tussen beide steden mogelijk gemaakt.

Tegenstanders van de aanleg zijn niet overtuigd van de noodzaak van de aanleg van de A4 en voeren aan dat er goede alternatieven zijn om de verkeersafwikkeling tussen Den Haag en Rotterdam te verbeteren. Verder vrezen zij dat de luchtkwaliteit met de aanleg zal verslechteren en dat er meer geluidsoverlast zal ontstaan. Ook wijzen zij op de nadelige gevolgen voor de veiligheid en voor het natuurgebied Midden-Delfland. Lees meer

Bron: Rechtspraak.nl

Huis Advocaat Particulier

Huis Advocaat Zakelijk

Huis Advocaat Non Profit